på vägen

07.06.49

Idag träffade jag en man utan händer. Han bröt på franska och sa att det var lika väl, de hade ändå inte gjort honom något gott, och nu styrde fötterna. Han hade till fots gått från Algeriet. Jag fick röra vid dem, de var alldeles mörka, platta, hårda från otals mil. 

 

07.06.50

Idag träffade jag en man utan fötter. Han var ryss och sa att det var lika väl, de hade ändå inte gjort honom något gott. Han hade kravlat från någonstans vid Volga. Jag kände på bröst, händer och armar. De var alldeles mörka och hårda, skrovliga från otals mil. 

 

07.06.60

Idag träffade jag en man utan bekymmer. Han talade gammalmodigt och sa att han levde väl. Det var skönt sa han, och livet hade gjort honom gott. Jag fick känna på hans hjärta, och mindes en algerier och en ryss. 


let

här finns ingenting
men som jag letar
det blir ett jädra spring
träffar en man som metar
- vad finnes du gubbe lilla?
  en forell, fin och grann?
- försvinn, innan du far illa
svarar han

RSS 2.0